Je pakketje is bezorgd, je maakt het vol verwachting open… Mooi?! Meestal wel natuurlijk. Maar soms valt het een beetje tegen. Kan gebeuren. Of heb je meerdere producten of maten van een product tegelijk besteld en wil je een deel ervan terugsturen? Bij V&D doen we daar niet moeilijk over. Na ontvangst van je bestelling heb je 14 dagen de tijd waarin je beslist of je het pakketje wilt houden, of niet. De termijn van 14 dagen gaat pas lopen na de dag van ontvangst van de bestelling.


Gratis retourneren*

Aankopen die niet geheel aan de wensen voldoen, stuur je gewoon aan ons terug*. Retourneren is bij V&D gratis! Zodra de retourzending bij ons binnen is, storten wij het aankoopbedrag terug op je rekening. Let op: er zijn enkele logische uitzonderingen - je vindt deze hieronder bij ‘uitzonderingen herroepingsrecht’.


 

Herroepingsrecht

Wil je een product dat je hebt ontvangen terugsturen? Je hebt recht om dit binnen een termijn van 14 dagen zonder opgave van redenen de overeenkomst te herroepen, dat wil zeggen dat je (een deel van) de bestelling ongedaan kunt maken. Deze 14 dagen gaan in de dag na de dag dat u de zending in ontvangst hebt genomen. Voor de producten die je wilt retourneren, dien je ons duidelijk te maken dat je de overeenkomst wilt herroepen. Dit doe je bijvoorbeeld via een schriftelijke verklaring, per post of e-mail. Veel leveranciers van V&D sluiten hiervoor in de verpakking een retourformulier bij. Volg de instructies hierop zorgvuldig op. Je kunt ook gebruikmaken van het “modelformulier voor herroeping”, maar je bent hiertoe niet verplicht.

Gevolgen van de herroeping
Als je de overeenkomst herroept, ontvang je alle betalingen die je tot op dat moment heeft gedaan met betrekking tot het retour-product van ons terug, inclusief leveringskosten. Wij doen dit zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval niet later dan 14 dagen nadat je ons op de hoogte hebt gesteld. Let op: als je kiest voor een andere wijze van (retour)levering dan wij of onze partners aangeven als goedkoopste standaard levering, dan worden deze extra kosten niet vergoed. Wij betalen je terug met hetzelfde betaalmiddel als waarmee je ons hebt betaald, tenzij je uitdrukkelijk met iets anders hebt ingestemd; in ieder geval zullen wij of onze partners voor zo'n terugbetaling nooit kosten in rekening brengen. Wel mogen wij wachten met terugbetaling tot wij of onze partners/leveranciers de goederen hebben teruggekregen en geïnspecteerd, of tot je hebt aangetoond dat je de goederen hebt teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip eerst valt.

Je dient de goederen meteen aan ons terug te sturen, of in ieder geval uiterlijk 14 dagen na de dag waarop je ons liet weten dat je de overeenkomst (deels) wilt herroepen. Je bent dus op tijd als je de goederen terugstuurt voordat de termijn van 14 dagen is verstreken. Sluit het retourformulier bij in de doos waarin je de goederen terugstuurt, verzend deze doos dan binnen 14 dagen nadat je (het laatste) product van de bestelling hebt ontvangen.

V&D levert via verschillende, geselecteerde leveringspartners. Je stuurt een product terug aan het retouradres van de leverancier van wie je het hebt ontvangen. Deze leverancier vermelden wij bij elk product in je winkelmandje, en vind je in de (e-mail) bevestiging van de bestelling en in het overzicht van de bestellingen in je account. Hoe je het product het beste gratis* terugstuurt en aan welk adres vind je in de doos waarin je het ontving of op de partnerpagina op deze website - zie de paragraaf hieronder: Een product retourneren. Je vindt op de partnerpagina ook nadere informatie over hoe je de goederen thuis kunt passen of proberen. Je bent alleen aansprakelijk voor de waardevermindering van de goederen die ontstaat door het gebruik ervan dat verder gaat dan nodig is om de aard, de kenmerken en de werking van de goederen vast te stellen.

*Uitzonderingen herroepingsrecht
Niet alle artikelen komen in aanmerking om terug te sturen. Denk bijvoorbeeld aan levende producten zoals sommige planten of op maat gemaakte producten. Andere producten zijn niet geschikt voor terugzending om redenen van gezondheidsbescherming of hygiëne, als de verzegeling na de levering is verbroken. Dit geldt ook voor producten die makkelijk kopieerbaar zijn, zoals games en dvd’s.

Niet gratis retour. Sommige producten op VD.nl zijn zo groot dat je ze niet bij Post.nl, DHL of andere parcelpoints kunt afgeven. Wanneer een leveringspartner speciaal transport moet regelen voor je retour, kunnen zij extra kosten rekenen. Informatie hierover vindt je op de partnerpagina van de betreffende leverancier. Je vindt de link naar deze pagina(s) ook vóór je je bestelling afrondt, bij de voorwaarden.


 

Een artikel retour sturen

Elke retourzending start in je account: Log in, ga - onder het poppetje bovenaan - naar ‘Mijn bestellingen’. Klik op 'Bestelling bekijken' van de bestelling die je wilt retourneren. Bij elk artikel is een knop 'Dit artikel retourneren'. Klik hierop en je krijgt instructies hoe je het artikel gratis terugstuurt. Let op: Je moet dit voor ieder artikel dat je wilt retourneren afzonderlijk doen.

Geen account aangemaakt? Kies uit onderstaand menu de leverancier van uw product:
 


 

Wie het product heeft geleverd, vermelden wij bij elk product in het winkelmandje, en vind je in de (e-mail) bevestiging van de bestelling. En - wel zo makkelijk - in het overzicht van de bestellingen in je account, als je dit hebt aangemaakt. Best handig dus.


 

Hoe snel is een retour verwerkt?

Normaal gesproken verwerken wij je retourzending binnen 5 werkdagen nadat je deze hebt verstuurd. We houden je op de hoogte via e-mail. Zodra je retour is verwerkt, betalen we het geld terug.


 

Hoe snel word ik terugbetaald na retourneren?

Als je de overeenkomst herroept, ontvang je alle betalingen die je tot op dat moment hebt gedaan, inclusief leveringskosten (met uitzondering van eventuele extra kosten die het gevolg zijn van je keuze voor een andere wijze van levering dan de door ons geboden goedkoopste standaard levering) onverwijld en in ieder geval niet later dan 14 dagen nadat wij op de hoogte zijn gesteld van je beslissing de overeenkomst te herroepen, van ons terug. Wij mogen wachten met het terugbetalen tot wij de goederen hebben teruggekregen. De meeste retourzendingen hebben we verwerkt binnen 5 werkdagen nadat ze teruggestuurd zijn. Hoe snel het geld daarna weer op je rekening staat, hangt af van de betaalmethode:

  • Bij iDEAL of Achteraf betaling: binnen 5 dagen (na verwerking van de retour)
  • Creditcard: binnen 14 dagen (na verwerking van de retour)

 


 

Hoe verrekent V&D een kortingscode bij retourneren?

Verzilver je bij de bestelling een kortingscode dan verdelen wij het bedrag ervan procentueel over de producten die je koopt. Stuur je één of meerdere producten retour, dan ontvang je daarvan het ‘netto’ aankoopbedrag terug. Dat wil zeggen: de prijs min het deel van de korting die aan dat product is toegekend. Dezelfde regel geldt voor producten die je bestelt en die helaas niet op voorraad zijn. Deze berekening geldt, ongeacht of de bestelling boven het minimum bedrag van de kortingsactie blijft.

Voorbeeld 1 Je bestelt in één order drie producten alle drie van 40.-, dus totaal 120.- en je gebruikt een code voor 7.50 korting. Je betaalt dan 112.50. Stuurt u één product retour dan ontvangt u van V&D een bedrag van 37.50 terug (namelijk 40.- min de 2.50 korting die aan dat product is toegekend).

Voorbeeld 2 Je bestelt in één order vier producten, voor: 10.-; 20.-; 30.- en 40.-. Het totaal is dan 100.-. Stel je gebruikt een code voor 10.- korting. We verdelen die procentueel over de producten. Stuurt u het product van 20.- retour dan houden we daar 2.- op in, namelijk 20/100) x 10.-; stuur je het product van 40.- retour dan houden we daar 4.- op in, namelijk (40/100) x 10.-. In deze voorbeelden storten wij dus 18.- of 36.- terug op je rekening. Op de producten die je behoudt, profiteer je dus gewoon van de daaraan toegekende korting.